הרכבים מוסיקליים

  • ראשי
  • הרכבים מוסיקליים
  • "הולכים לעיבוד"-שיעורי גיטרה בנושא עיבוד שירים

    חגי רחביה לימוד גיטרה

    מכירים את זה שיום אחד אתם קמים בבוקר, מוציאים את הגיטרה מהנרתיק שלה, (טיפ – כשהיא לא בשימוש, כדאי שתהיה בתוך הקייס, וכך איכות המיתרים נשמרת לאורך זמן רב יותר), ופתאום….. לא בא לכם יותר על אותם מהלכי אקורדים מוכרים שאתם תמיד מנגנים, ומלווים איתם שירים. אתם רוצים לצמוח ולהתפתח, ולהכיר את הכלי טוב יותר. אתם מחפשים משהו אחר. משהו לנשמה, שירגש גם אתכם וגם את מי שיאזין לכם, בלי שתצטרכו לשיר.אתם מחפשים משהו שיש בו מנגינה ,וגם בס ,וגם אקורדים באמצע, וגם הולכת קולות, וגם קצב. למשל משהו כזה:

    אבל היכן ניתן למצוא חומר כתוב שמכיל גם טאבים, וגם תווים, וגם אקורדים, וגם ציורי אקורדים, וגם תקליטור עם עיבודים להאזנה….. ואצל מי בכלל אפשר ללמוד לנגן ככה ….  ??

                        נכון. ספרי התווים הישראלים שנכתבו לגיטרה מעטים מאד, ורובם עוסקים בשיטות לימוד בשיטה הקלאסית, או בשיטות ליווי שונות, אך אף ספר לא עסק בנגינת סולו של רפרטואר ישראלי.   מתוך החוסר הזה, ומתוך רצון לנגן שירים שליוו את תקופת התבגרותי, התחלתי מסע ארוך ומרתק, במהלכו צמחתי והתפתחתי הן כגיטריסט והן כמעבד. תוך כדי התהליך החלטתי להביא אל הכתב את העיבודים שיצרתי, כדי לאפשר לנגני גיטרה אחרים להתוודע לעולם הנפלא הזה של נגינת סולו של קלאסיקות ישראליות. יותר מ-120 עיבודים, מרוכזים בארבעה ספרים, ומכילים טאבים, תווים, אקורדים, ותקליטור בנגינתי. פרטים בקישור הבא- "תווים לגיטרה" .

    טוב, אז אתם רוצים להבין את תהליך העיבוד, ואפילו לנסות ליצור עיבוד לשיר שאתם אוהבים, ולנגן בו זמנית- את המנגינה, האקורדים, וצלילי הבס, נכון? ראשית, ישנם מספר טכניקות ומושגים חשובים שראוי להתייחס אליהם, ולהקדיש להם מספר מילים. במהלך הפוסטים הבאים אפרט ואסביר אותם, ואביא דוגמאות שממחישות אותם מתוך עיבודים שונים. בפוסט זה אסקור את מושג ה"מרווח".

    נגינת מרווחים- (Intervals) -    מרווח, הוא מרחק בין שני צלילים הנמדד בטונים שלמים ובחצאי טונים. המרווחים הנפוצים בגיטרה הם: "אוקטבות", "טרצות" (גדולות וקטנות),"סקסטות"(גדולות  וקטנות), ו"דצימות". יש חשיבות גדולה להכרת איצבועי המרווחים הנ"ל. במקרים רבים נשתמש במרווח מסוים כדי להעשיר ולעבות את המנגינה, וליצור תחושה של שני "קולות". לדוגמא:

     

     

    בואו נראה כיצד אפשר ליישם את כל סוגי המרווחים הנפוצים, בשיר מוכר. שימו לב לאופי הסאונד של כל מרווח, ושימו לב איזו עוצמה והשפעה יש להוספה של צליל בודד אחד!, מתחת למנגינה.

     

     לסיכום:

    היכרות עם סוגי המרווחים השונים הכרחית ככלל, לכל מוסיקאי "רציני" ומעמיק, ובפרט, משמשת כלי חשוב ליצירת עיבודים בעלי חותם אישי ומקורי.  

    ש.ב לחרוצים -בחרו שיר כל שהוא, (למתחילים,המלצתי היא לבחור שיר ילדים או שיר חגים, עם מנגינה ידידותית, ולא מורכבת מדי), והוסיפו מתחת למנגינה את סוגי המרווחים הנ"ל. (כתבו את שמות המרווחים כמו בדוגמא). מי שרוצה, מוזמן לשלוח לי את פרי עמלו ולקבל ממני משוב.        ליצירת קשר 

    אתם מוזמנים להגיב על הפוסט כאן למטה, וגם לשתף את חבריכם.

    בהצלחה,ולהתראות בפוסט הבא!

    חגי

תגובות

הוספת תגובה