• הולכים לעיבוד-"שילוב נגינת מרווחים בשיר"

    מרווחים

     

    חגי רחביה לימוד גיטרה

    בהמשך לפוסט הקודם שבו הסברתי על משמעות המונח המוסיקלי המאד חשוב -"מרווחים", בואו נראה כיצד אנו יכולים להעשיר ולעבות את המנגינה הפשוטה של שיר החנוכה "נר לי"ותוך כדי כך ליצור תחושה בחוויה של המאזין, כאילו משתתפים בשיר עוד כלים נוספים.

    שירי חגים ושירי ילדים הם בדרך כלל "כר מרעה" נוח וידידותי למי שמתחיל את צעדיו הראשונים בעולם העיבודים לגיטרה סולו. המלודיות וההרמוניות הפשוטות יחסית, מאפשרות גם לנגנים מתחילים, להתרגל ולהתנסות קודם כל בנגינה ללא מפרט, וכמו כן בנגינה של מספר קולות  בו זמנית (מלודיה, בס, וקולות פנימיים). בפוסטים הבאים ארחיב על הנושא, ואתן דוגמאות רבות מתוך סדרת ספרי העיבודים שלי-      "גיטרה ישראלית".

     "נר לי" הוא אחד מ"להיטי" חג החנוכה, שמנגינתו נכתבה ע"י דניאל סמבורסקי. (מלחין ומחנך נודע שפעל בשנים שלפני הקמת המדינה. המילים נכתבו ע"י- לוין קיפניס)

    הנה הקליפ של העיבוד,שהטאבים והתווים שלו כלולים בספר שלי "בואו נעשה לנו חג", המכיל 43 עיבודים למיטב שירי החגים היהודיים.

    המנגינה מאד פשוטה, אך שימו לב שבאמצעות הוספת טרצות מתחת למנגינה, ויישום מספר טכניקות עיבוד נפוצות כגון נקודת עוגב, ורה-הרמוניזציה(הירמון מחדש), היא מקבלת נפח ורעננות.

     

                                                                                                                                          

    תיבות 1-4 :כדי לעבות את המנגינה, הוספתי צלילים במרווח של טרצה מתחת לכל צליל מנגינה.(הקפידו על האיצבוע הכתוב למעבר קל בין הטרצות). שימו לב בסוף תיבה 3, להוספת הבס F#  לטרצה, מהלך שיוצר אקורד F#m (רה הרמוניזציה מרעננת לאקורד המקורי-A). בתיבה 4, הוספת האקורד Bm7 מגוונת גם היא את האווירה ההרמונית. (יוצרת מהלך של שנייה- חמישית -ראשונה).

    תיבות 5-6 : כאן בא לידי ביטוי אפקט "נקודת העוגב" החביב עליי (זהו מונח מוסיקלי, הבא לתאר צליל קבוע ומתמשך, אשר מופיע באופן טיפוסי בקול הבס.ע"י שימוש בצליל עוגב, אנו יוצרים תחושת מתח והפתעה עד לפתרון בו הוא מסתיים כצליל של אקורד, אשר לרוב הוא יהיה צלילו הבסיסי של אותו אקורד‏). במקרה הנ"ל- הבס המתמשך(Pedal) הוא מיתר רה פתוח (D), שיוצר מתח נעים עד להגעתו לאקורד D מז'ור בסוף תיבה 6.

    תיבות 7-8: חזרה על אותו רעיון עיבוי מנגינה של תיבות 3-4.

    לסיכום-

    ראינו דוגמא ליישום המושג "מרווחים", והכרנו 2 מושגים חדשים-"נקודת עוגב", ו"רה הרמוניזציה", שעוד אגע בהם רבות בפוסטים הבאים עלינו לטובה (:

     

    אתם מוזמנים להגיב על הפוסט כאן למטה, וגם לשתף את חבריכם.

    בהצלחה,ולהתראות בפוסט הבא!

    חגי

     

     

     

תגובות

הוספת תגובה